کد مطلب:36137 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141
«سپس كلیدهای خزائن خود را در دست تو قرار داد بدین ترتیب كه اذن سوال و درخواست از حضرتش را به تو داد پس هر گاه خواستی درهای نعمت او را بوسیله ی دعا و نیایش گشوده و درخواست فروریختن باران های پیاپی رحمت او ا می نمائی» در جملات پیشین، از خزائن رحمت الهی سخن به میان آمد و در این جملات، از كلیدهای آن خزائن، سخن می گویند. و در یك كلمه می فرمایند كه كلید آن خزائن رحمت، دعاست. دعاكننده كلید به درای خزاین الهی می اندازد و آن درهای را باز می كند گشودن درهای خزاین الهی دشوار نیست با دعا و نیایش، آن درها بروی آدمی گشوده خواهد شود. و اكنون اهل دعا موضع رفیع و مقام بلند خود را شناخته و ارزش خود را درك كنند در ارزیابی امیرالمومنین علی علیه السلام دعا كنندگان، كلید داران خزاین رحمت الهی اند. مهمتر آنكه این ورود و ملاقات و این دستیابی ب خزائن رحمت پروردگار محدود به زمان خاصی نیست. شب و روز ندارد صبح و ظهر و عصر ندارد زمستان و تابستان و سایر فصول ندارد از طرف خداوند 8 به طور تمام وقت. آمادگی پذیرش هست. این مائیم كه باید انتخاب كنیم، اینجا اطلاع قبلی و اذن و اجازه ی پیشین [صفحه 168] نمی خواهد برای ورود و بار یافتن در یان مركز رحمت، ممانعتی نیست عذر و بهانه نمی آورند و فردا نكرده انسان را حیران و سرگردان نمی نمایند. این انسان ضعیف و ناتوان است كه اگر قدرت را در دست بگیرد ملاقتها را محدود می كند وقت غذا خوردن می خواهد زمان آسایش و استراحت لازم دارد، سرگرم شده به كار یكی، او را از رسیدگی به كار دیگری باز می دارد، گرسنگی و تشنگی، خستگی و كسالت و حب و بغض بی ملاك و حوصله نداشتن، همه، عواملی است كهانسان را در توجه به دیگران محدود می سازد، و در عالم مبداء و پیشگاه مقدس الهی این عوارض نقصان آور و مادی نیست و از اینرو انسان در هر آن و لحظه ای و در هر حال و وضعی می تواند رشته ی ارتباط با خدا را بر قرار كند. اینجاست كه باید گفت آنانكه از این شرائط مساعد و سراسر رحمت و لطف الهی استفاده نمی كنند بسیار بی سعادت بوده و انصافا محروم و بدبختند و گناه و تقصیر از هیچ كس جز خود آنها نیست! گر گدا كاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟
(ثم جعل فی یدیك مفاتیح خزائنه بما اذن لك فیه من مسالته فتمی شئت استفتحت بالدعاء ابواب نعمته و استمطرت شآبیب رحمته)
صفحه 168.