کد مطلب:36137 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:141

اعطاء کلیدهای خزائن











(ثم جعل فی یدیك مفاتیح خزائنه بما اذن لك فیه من مسالته فتمی شئت استفتحت بالدعاء ابواب نعمته و استمطرت شآبیب رحمته)

«سپس كلیدهای خزائن خود را در دست تو قرار داد بدین ترتیب كه اذن سوال و درخواست از حضرتش را به تو داد پس هر گاه خواستی درهای نعمت او را بوسیله ی دعا و نیایش گشوده و درخواست فروریختن باران های پیاپی رحمت او ا می نمائی»

در جملات پیشین، از خزائن رحمت الهی سخن به میان آمد و در این جملات، از كلیدهای آن خزائن، سخن می گویند. و در یك كلمه می فرمایند كه كلید آن خزائن رحمت، دعاست. دعاكننده كلید به درای خزاین الهی می اندازد و آن درهای را باز می كند گشودن درهای خزاین الهی دشوار نیست با دعا و نیایش، آن درها بروی آدمی گشوده خواهد شود.

و اكنون اهل دعا موضع رفیع و مقام بلند خود را شناخته و ارزش خود را درك كنند در ارزیابی امیرالمومنین علی علیه السلام دعا كنندگان، كلید داران خزاین رحمت الهی اند.

مهمتر آنكه این ورود و ملاقات و این دستیابی ب خزائن رحمت پروردگار محدود به زمان خاصی نیست. شب و روز ندارد صبح و ظهر و عصر ندارد زمستان و تابستان و سایر فصول ندارد از طرف خداوند 8 به طور تمام وقت. آمادگی پذیرش هست. این مائیم كه باید انتخاب كنیم، اینجا اطلاع قبلی و اذن و اجازه ی پیشین

[صفحه 168]

نمی خواهد برای ورود و بار یافتن در یان مركز رحمت، ممانعتی نیست عذر و بهانه نمی آورند و فردا نكرده انسان را حیران و سرگردان نمی نمایند. این انسان ضعیف و ناتوان است كه اگر قدرت را در دست بگیرد ملاقتها را محدود می كند وقت غذا خوردن می خواهد زمان آسایش و استراحت لازم دارد، سرگرم شده به كار یكی، او را از رسیدگی به كار دیگری باز می دارد، گرسنگی و تشنگی، خستگی و كسالت و حب و بغض بی ملاك و حوصله نداشتن، همه، عواملی است كهانسان را در توجه به دیگران محدود می سازد، و در عالم مبداء و پیشگاه مقدس الهی این عوارض نقصان آور و مادی نیست و از اینرو انسان در هر آن و لحظه ای و در هر حال و وضعی می تواند رشته ی ارتباط با خدا را بر قرار كند.

اینجاست كه باید گفت آنانكه از این شرائط مساعد و سراسر رحمت و لطف الهی استفاده نمی كنند بسیار بی سعادت بوده و انصافا محروم و بدبختند و گناه و تقصیر از هیچ كس جز خود آنها نیست! گر گدا كاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟


صفحه 168.